먹고 기도하고 스크롤하라

이진영 개인전

2024년 7월 30일 - 8월 6일

인천아트플랫폼

서문 ㅣ 손희민

비평 ㅣ 안진국

번역 ㅣ 박초민(서문), 제니퍼초이(비평)

사진 ㅣ 아인아 아카이브

후원 ㅣ인천광역시, (재)인천문화재단, 시작공간 일부


Eat Pray Scroll

Jinyoung Lee Solo Exhibition

30 July - 6 August 2024

Incheon Art Platform

Preface by Heemin Son

Criticism by Lev AAN

Translation by Chomin Park(preface), JenniferChoi(criticism)

Photographed by Ahina archive

Sponsored by Incheon Metropolitan City, Incheon Foundation for Arts&Culture, Space Ilbu

하트 손 조각, 2024

Heart Hand Sculpture, 2024

손 하트 드로잉, 각29.7x21cm, 인쇄된 종이에 목탄과 연필, 2024

Hand Heart Drawing, 29.7x21cm (each), charcoal and pencil on printed paper, 2024

손 하트 부조가 새겨진, 71.5x44.5x44cm, 아크릴 레진, 폴리스티렌, 2024 

Carved with Hand Heart Relief, 71.5x44.5x44cm, acrylic resin, polystyrene, 2024 

손 하트 부조가 새겨진, 71.5x44.5x44cm, 아크릴 레진, 폴리스티렌, 2024

하트 손자국, 100x132.5cm, 아크릴 레진, 알루미늄, 폴리스티렌, 2024

Heart Handprint, 100x132.5cm, acrylic resin, aluminum, polystyrene, 2024


이진영 개인전 《먹고 기도하고 스크롤하라》는 엘리자베스 길버트의 수필 『먹고 기도하고 사랑하라』로 부터 시작된다. 엘리자베스가 글을 통해 삶의 의미와 성찰을 담아내었다면, 이진영은 조각을 통해 관계의 실재와 깊이에 대해 탐구한다. 작가는 그동안 가볍고 납작한 기호인 ‘이모지’를 무겁고 덩어리진 산업재료 : 콘크리트, 시멘트, 석고, 폴리스티렌, 레진, 알루미늄, 철망 등으로 옮겨왔다. 이번 전시에서는 사랑이나 호감을 나타내는 기호인 ‘하트’에 집중하여, 현대인이 온라인과 오프라인에서 관계를 맺는 방식을 풀어낸다.

작가는 사람들이 온라인과 오프라인에서 소셜미디어나 디지털 매체를 통해 주고받는 공유, 반응, 메시지 등의 행위가 어떤 실존적 의미를 지니는가에 대한 질문을 던진다. 온라인에서는 다량의 정보가 빠르게 소비되면서 감각이 선형화되고, ‘하트(좋아요)’의 수가 인기의 척도와 관계의 지표가 된다. 작가는 ‘이모지’가 획일적이고 경직된 사고방식을 조장하며, ‘디지털’이 우연성, 특이성, 복합성과 같은 가치를 퇴색시킨다고 말했다. 그는 그동안 온라인의 가벼움을 오프라인의 무거움으로 옮기고자 했으며, 도상의 휘발성을 조각의 물리성으로 치환하여 ‘이모지’에 노동과 시간, 무게와 부피를 부여해왔다.

한편, 작가의 출발점이 온라인과 오프라인으로 구분되는 감각 사이에서 느낀 괴리에서 시작되었다면, 이제 그는 이 두 공간이 분리되지 않고 뒤엉켜 있으며, 부정적인 감정이나 이분적 사고가 아니라 중첩과 혼재의 상태임을 제시하고자 한다. 이러한 변화는 그의 조각적 방법에도 나타난다. 그는 ‘하트’ 이모지와 마찬가지로 사진을 위해 연출되는 ‘손하트’의 얄팍함에 주목하였다. 대표적으로 〈하트 손 조각〉(2024)은 사람의 손으로 하트 모양을 만든 여러 동작을 캐스팅하여, 마치 돌을 깎아놓은 듯한 인체 상처럼 나타내면서도 지문이나 주름을 제거하여 도상처럼 보이도록 한 작품이다. 물리적 조각에 도상의 특징을 반영함으로써 두 세계의 중첩을 나타내고자 한다.

그에게 디지털 세계의 반영은 작품에 인공지능을 활용하는 방식으로도 드러난다. 〈손 하트 드로잉〉(2024)은 인공지능 프로그램 DALL·E에 ‘손하트’에 관한 내용을 입력하여 이미지를 생성한 후, 산출물에서 해부학적으로 틀린 부분을 포토샵이나 드로잉 툴을 통해 수정한 다음, 최종적으로 종이에 출력하여 연필과 목탄으로 마감을 한 작품이다. 작가는 ‘가상’이라는 개념으로 연결되는 온라인의 감각을 ‘인공지능’과의 상호작용으로 확장하면서 또 다른 관계 맺기를 탐구하고자 한다.

사람이 익명과 이미지(영상)로 대체되고, 얕고 단편적인 관계가 오히려 ‘자연스럽고 편리’해지고 있는 요즘, 작가는 역설적으로 무거운 조각을 통해 관계의 무게를 전하고자 한다. 그의 조각적 행위는 마치 시지프스 신화처럼, 인간에게 주어진 굴레이자 벗어날 수 없는 관계에 대한 부조리와 본질을 드러낸다. 

 - 손희민 (조각가)  


JinYoung Lee's solo exhibition 《Eat, Pray, Scroll》 begins from Elizabeth Gilbert's essay 『Eat, Pray, Love』. While Elizabeth captures the meaning and reflection of life through her writing, JinYoung Lee explores the reality and depth of relationships through her sculptures. The artist has moved easy and flat symbols of ‘emojis’ into heavy and massive industrial materials such as concrete, cement, plaster, polystyrene, resin, aluminum, and wire mesh over the years. However, this exhibition focuses on the ‘heart’ emoji, a symbol of love and affection, revealing how modern people establish relationships in both online and offline spaces.   

The artist asks questions about the existential significance of actions such as sharing, reacting, and messaging that people exchange through social media and digital media in both online and offline spaces. In online spaces, large amounts of information are rapidly consumed, the senses are linearized, and the number of 'hearts' (likes) becomes a measure of popularity and an indicator of relationships. The artist states that emojis enforce a mechanical and rigid way of thinking, and that digital media diminishes values such as coincidence, uniqueness, and complexity. She has sought to transfer the lightness of the online space to the depth of the offline space, substituting the ephemerality of icons with the materiality of sculptures, thus granting emojis labor, time, weight, and volume.   

Meanwhile, if the artist's starting point was the sense of disconnection felt between the online and offline spaces, she now seeks to demonstrate that these two spaces are not separate but intertwined, presenting a state of overlap and coexistence rather than negative emotions or dichotomous thinking. This shift is also reflected in her sculptural approach. She focused on the shallowness of the 'hand heart' gesture performed for photos just like the 'heart' emoji. As an example, <Heart Hand Sculpture>(2024) is a work that casts various gestures of hands forming heart shapes and presents them like human statues carved from stone, and appears icon by removing fingerprints or wrinkles. The artist aims to illustrate the overlap of the two worlds by reflecting the characteristics of icons in material sculptures.  

For her, the reflection of the digital world is also evident in the way she utilizes artificial intelligence in her works. <Hand Heart Drawing>(2024) is a work in which the artist inputs information about the ‘hand heart’ into the DALL·E program to generate images, then she corrects any anatomically incorrect parts of the output using Photoshop or Drawing tools, and finally prints it out on paper, finishing it with pencil and charcoal. The artist seeks to explore another form of relationship by expanding the sense of online connected by the concept of ‘virtual’ through interactions with ‘artificial intelligence’.  

Recently, as people are replaced by anonymity and images (videos), and shallow and fragmented relationships have become more 'natural and convenient,' the artist paradoxically aims to convey the depth of relationships through massive sculptures. Her sculptural performances like the myth of Sisyphus reveal the absurdity and essence of the constraints and unavoidable nature of human relationships. 

 - Heemin Son (Sculptor)

 - Trnaslated by Chomin Park

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